Kategorie więźniów i układy w łagrze
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
W obozie w Jercewie między więźniami ukształtowała się swoista hierarchia. Mimo wspólnej niedoli, która powinna integrować ludzi, wytworzyły się pewne grupy więźniów, ułożone w specyficzny sposób w hierarchii. Wszyscy więźniowie uznawali ten podział. Grupy te to:

1.Polityczni (biełoruczki) – osoby skazane za przestępstwa polityczne, będące na najgorszej pozycji. Strażnicy stosowali w stosunku do nich najgorsze kary.

2.Bytownicy – przestępcy pospolici, znajdujący się w lepszej sytuacji niż „polityczni”

3.Urkowie – wielokrotni recydywiści, którzy sprawowali władzę w obozie. Wymierzali kary współwięźniom, mieli wiele przywilejów; do najbardziej znanych należało prawo „pierwszej nocy” z kobietami, które przyjechały dopiero do łagru. Urkowie organizowali też tzw. „nocne łowy” – nocne polowania na kobiety, podczas których były one przez nich gwałcone. Urkowie mieli też zwyczaj gry o cudze rzeczy innych więźniów, a nawet o ich życie.

4.Iteerowcy – więźniowie pracujący w administracji obozowej. Otrzymywali dodatkowe racje żywnościowe i mieli większe przywileje z racji na sprawowaną funkcję. Często donosili na innych więźniów
5.Nacmani – osobna grupa więźniów. Byli to Uzbecy, Turkmeni, Kirgizi, którzy bardzo tęsknili za swoimi krajami ojczystymi i zazwyczaj szybko umierali na kurzą ślepotę.

6.Kurzy ślepcy – osoby chore na tzw. kurzą ślepotę, chorobę, która z powodu braku witaminy A w organizmie powodowała utratę zdolności widzenia. Kurzy ślepcy byli traktowani jako prawie najgorsza grupa więźniów, ponieważ zawadzali innym – nie tylko gorzej pracowali, ale tamowali ruch. Często spotykali się z wrogością ze strony współwięźniów, nikt im nie pomagał.

7.Ludzie z „trupiarni” – trafiali tam chorzy na „pyłagrę”, szkorbut, chorzy psychicznie. Dzielili się na dwie grupę: słabosiłkę – ludzi, którzy mieli jeszcze szanse wrócić do pracy w obozie, dostawali dodatkową porcję żywności. Grupa „aktirowki” dostawała głodowe racje żywnościowe i była właściwie skazana na śmierć.




  Dowiedz się więcej
1  Grudziński wobec “obozowej moralności”
2  Inny świat (reportaż z Jercewa)
3  Państwo totalitarne na przykładzie „Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego



Komentarze
artykuł / utwór: Kategorie więźniów i układy w łagrze


  • to prawda że nagromadzenie słów rosyjskich jest sporo ale co do poprzedniego komentarza to nie nieprawda że rosyjskiego nie uczy się w szkołach ...ja na przykład się uczę
    jk (metallh {at} gmail.com)

  • Przeczytałam inny świat , jednak że w dzisiejszych czasach szkoła jest tak urządzona ,że bez opracowania ani rusz. A i mimo natłoku materiału staram się czytać wszystkie lektury, każda czegoś uczy , a "Inny świat " pokazuje prawdę która młodym ludziom jest potrzebna.
    kl ()

  • Rany ludzie kłócicie się jak dzieci, wiadomo, że każdy ma swoje racje na ten temat. Rozumiem obie grupy, wiem też o co chodzi Dance, przechodzę przez to samo. Uważam, że ta strona jest bardzo przydatna i zawsze na nią zaglądam, często omawiamy nawet dwie lektury w tygodniu i nie zawsze mam czas przeczytać wszystkiego przy takim nawale pracy. Chciałam jeszcze zaznaczyć, że ten artykuł przydałoby się rozszerzyć (po uprzednim przeczytaniu lektury oczywiście)
    Goś ()

  • Jeżeli ktoś uważa, że nie powinniśmy czytać 'Innego świata' bo jest 'mało ciekawy' podkreśla on tym samym swój kretynizm!!! 'problemy ówczesne są już prawie nieaktualne' - brak słów.
    kaskamaryska ()

  • do wszystkich krzyżowców potępiających czytanie streszczeń: co robicie na stronie zawierającej STRESZCZENIA LEKTUR? Wchodzicie tu po to by propagować literaturę czy co? Od tego jest forum literackie a nie klp.pl heretycy
    kuba (jedker09 {at} gmail.com)

  • Nie wiem o co wam chodzi ! Ja przeczytałam praktycznie każdą lekturę, ale nie znam osoby która w pełni zrozumiałaby treść czytanej książki. Te opracowania są bardzo przydatne, tym bardziej jeśli polonistka (taka jak moja) jest bardzo wymagająca. Polecam czytanie opracowań z tej strony, po uprzednim zapoznaniem się z treścią danej lektury. Pozdrawiam !
    Dajla (-)

  • świetne artykuły, dzięki. Co do samej lektury - uważam, że powinna wylecieć. Problemy ówczesne już prawie są nieaktualne, a sama książka powinna być przetłumaczona na polski, bo co drugi zwrot jest po rosyjsku (a takiego języka w szkołach często nie nauczają). Jest wiele ciekawszych pozycji niż ta.
    smithy (smithy {at} jakis.pl)

  • Ja przeczytałam każdą lekturę... ale mimo tego, za każdym razem musiałam sięgać po opracowania z różnych źródeł. Nie wiem jak wasi nauczyciele, ale moja była okropna nawet w ostatniej klasie nam nie odpuściła ;/ a jej szczegółowe sprawdziany z każdej lektury były po prostu koszmarne... Dlatego polecam czytać opracowania, ale nie rezygnujcie przy tym z książek.
    Danka ()

  • soja: a nie lepiej jakby ktos przeprowadzil jakis wykład ? nie lepiej sie słucha opowiesci z pominieciem szczegołow, ktore nie sa najlepsze? a poza tym jest wiele ksiazek historycznych, ktore opowiadaj wprost to co przeczytamy w 20 lekturach zaledwie w przeciagu 10-20 kartek.
    Maciej ()





Tagi: