Inny świat - streszczenie
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Na tyłach otieczestwiennoj wojny
Partia szachów

Wybuch wojny sowiecko-niemieckiej pociąga za sobą zmiany w życiu Gustawa. Zostaje on, wraz z innymi cudzoziemcami i więźniami politycznymi, skierowany do pracy przy sianokosach. Wiadomości o wojnie wzbudzają lęk wśród władz obozowych, a dla skazańców są nadzieją na nadejście wyzwolicieli. Zawarty pakt Sikorski-Majski wpływa na losy Polaków, którzy na mocy sojuszu podlegają amnestii. W pierwszych dniach lipca 1941 roku Gustaw gra w szachy ze znajomymi z baraku technicznego. O północy do baraku wraca pijany technik i pyta, ile samolotów rosyjskich zestrzelili Niemcy. Zyskind wychodzi i po jakimś czasie pijany mężczyzna zostaje zabrany przez oficerów rosyjskich. W oddali słychać wystrzał. Gustaw spogląda na donosiciela i przerywa partię szachów. Pozostali mężczyźni zachowują obojętność.

Sianokosy
Więźniowie wyznaczeni do sianokosów wracają do zony w dużo lepszych humorach niż po ciężkiej pracy w lesie. Każdego dnia Polacy są zwalniani na mocy amnestii. Gustaw jest skierowany do birży leśnej i z trudem wytrzymuje ciężką pracę. Wycieńczony fizycznie, zaczyna chorować na cyngę i „kurzą ślepotę”. Nie załamuje się psychicznie jedynie dzięki wsparciu Machapetiana, Ormianina z obozu technicznego. W listopadzie dowiaduje się, że Machapetian donosił na niego i sugerował zatrzymanie w obozie, a następnie przewiezienie do Moskwy jako szpiega.

Męka za wiarę
Pod koniec listopada Gustaw traci nadzieję, że zostanie zwolniony z obozu. Jest w tak ciężkim stanie, że ma świadomość, iż nie przeżyje do wiosny. Postanawia rozpocząć głodówkę protestacyjną, do której chce przekonać pozostałych w Jercewie Polaków. 30 listopada rozpoczynają protest i następnego dnia nie wychodzą do pracy. Zostają zamknięci w izolatorze. Gustaw dowiaduje się, że w budynku są również przetrzymywane trzy siostry zakonne, które odmówiły wyjścia z zony, nie chcąc służyć szatanowi.

Każdego dnia Zyskind przynosi do jego celi chleb, lecz Gustaw nie ulega głodowi. Po kilku dniach trójka Polaków zostaje przeniesiona do szpitala, a zakonnice rozstrzelane. Protest kontynuują Gustaw i Z. Ósmego dnia obaj zostają zaprowadzeni na wartownię, gdzie podpisują depeszę do polskiego ambasadora. Następnie trafiają do szpitala. Życie ratuje im Polak, doktor Zabielski. Gustaw, po odzyskaniu sił, płacze z bólu i dumy.

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 - 


  Dowiedz się więcej
1  „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego i „Opowiadania” Tadeusza Borowskiego – dwa różne spojrzenia na świat obozów koncentracyjnych
2  Inny świat - znaczenie tytułu
3  Relacje międzyludzkie i zagadnienia moralne w „Innym świecie” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - plan wypracowania



Komentarze
artykuł / utwór: Inny świat - streszczenie


  • z doświadczenia wiem, że nawet jak już się znajdzie czas na przeczytanie lektury, to na napisanie sprawdzianu dobrze i tak jest to za mało. czasami lepiej przeczytać szczegółowe streszczenie niż książkę, bo jest łatwiejsze do zrozumienia, a pytania są takie, że jak tak dalej pójdzie to będziemy musieli uczyć się książek na pamięć.
    marta ()

  • Brat mojej babci, Jakub do dzisiaj się nie odnalazł..ale Ignac wyrwal sie sowieta i dotarł pod Monte Casino..po latach odnaleziony przez Babcie w Angli...opowiedział jak okrutna była niewola u sowietów...czytajac ,,inny świat''wyobrażałam sobie Jakuba i Ignaca
    izabela ()

  • Uważam, że "Inny świat" jest lekturą na pewno wartościową. Ale właśnie pośpiech na lekcjach w omawianiu, goniące terminy przeczytania itp to wszystko nas zniechęca. I zniechęciło także mnie. Mimo, że zawsze interesowała mnie obozowa literatura, to "Inny świat" i "Zdążyć przed Panem Bogiem" przeczytałam z.. męką. Nie wiem gdzie leży problem. Wg mnie oświata powinna też docenić nie tylko zawsze KSIĄŻKI, które niektórym sprawiają jednak trudność, ale warto może zauważyć inne dzieła. Np "Pianista". Film. Coś innego. I osobiście uważam, że więcej wniesie taki film w życie i postrzeganie owych czasów przeciętnego ucznia niż ww książki. Sądzę też, że powinno się bardziej docenić właśnie świeże materiały na owy temat, które zostały stworzone też z perspektywy czasu i mogą nawet być bardziej obiektywne. Ale to już moje subiektywne zdanie.
    Ewa ()

  • Każdy ma swój moment i swoją miarę, każdy musi dorosnąć do tego czasu, czasu bolesnego uświadomienia, nie możemy przed tym uciec. "Kto nie zna historii jest skazany na jej powtarzanie."
    Aga ()

  • Książka świetna i obowiązkowa do przeczytania! Ale streszczenie przydaje się przed sprawdzianem, gdy musimy przypomnieć sobie cała fabułe i bohaterów ;)
    Karla ()

  • Nie lubię książek nie lubię lektur nie muszę czytać książki, żeby poznać jak ludzie kiedyś cierpieli mogę pooglądać film jakiś albo coś streszczenia byle zdać maturę i tyle :D i możecie mnie obrażać przeczytałam streszczenie szczegółowe ale streszczenie :D ;p i tyle wole się matematyki pouczyć:D
    Ktoś ()

  • Wg mnie ksiązka ciekawa. lecz jeśli mam w ciągu 2 tygodni przerobić 2 lektury i 4 wiersze, to w jakim momencie mam ją przeczytać? kończę teraz szkoła (matura) i szczerze nie mam czasu ale mam za to chęci przeczytać tą książkę. Co do opisu gwałtu... jeśli Cię to Marto pprzeraża nie dotykaj książek j.Mastertoon'a
    Skaza ()

  • Kolejna wojenna lektura. Ile mozna. Rozumiem uswiadamianie mlodziezy, ale nie poswiecanie polowy semestru na omamianie ksiazek o obozach koncentracyjnych...
    klaudia (klaudia)

  • Ja uważam, że czytanie popłaca. Również tych książek, które są nie ciekawe. Dopiero, gdy wyrobimy sobie gust i poznamy klasykę, możemy wybrzydzać. Ale zgadzam się też, że szkoła zniechęca. Lektury są niestety nudne, często nie ma czasu by je czytać(jak się nie jest w klasie humanistycznej, to poświęca się czas innym przedmiotom), a najbardziej odstrasza omawianie: wg schematów, skupiające się na rzeczach, których uczeń nie dostzrega, więc musi je wkuć.
    Marta (marta.foremka {at} gmail.com)





Tagi: