Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
W obozie w Jercewie między więźniami ukształtowała się swoista hierarchia. Mimo wspólnej niedoli, która powinna integrować ludzi, wytworzyły się pewne grupy więźniów, ułożone w specyficzny sposób w hierarchii. Wszyscy więźniowie uznawali ten podział. Grupy te to:

1.Polityczni (biełoruczki) – osoby skazane za przestępstwa polityczne, będące na najgorszej pozycji. Strażnicy stosowali w stosunku do nich najgorsze kary.

2.Bytownicy – przestępcy pospolici, znajdujący się w lepszej sytuacji niż „polityczni”

3.Urkowie – wielokrotni recydywiści, którzy sprawowali władzę w obozie. Wymierzali kary współwięźniom, mieli wiele przywilejów; do najbardziej znanych należało prawo „pierwszej nocy” z kobietami, które przyjechały dopiero do łagru. Urkowie organizowali też tzw. „nocne łowy” – nocne polowania na kobiety, podczas których były one przez nich gwałcone. Urkowie mieli też zwyczaj gry o cudze rzeczy innych więźniów, a nawet o ich życie.

4.Iteerowcy – więźniowie pracujący w administracji obozowej. Otrzymywali dodatkowe racje żywnościowe i mieli większe przywileje z racji na sprawowaną funkcję. Często donosili na innych więźniów
5.Nacmani – osobna grupa więźniów. Byli to Uzbecy, Turkmeni, Kirgizi, którzy bardzo tęsknili za swoimi krajami ojczystymi i zazwyczaj szybko umierali na kurzą ślepotę.

6.Kurzy ślepcy – osoby chore na tzw. kurzą ślepotę, chorobę, która z powodu braku witaminy A w organizmie powodowała utratę zdolności widzenia. Kurzy ślepcy byli traktowani jako prawie najgorsza grupa więźniów, ponieważ zawadzali innym – nie tylko gorzej pracowali, ale tamowali ruch. Często spotykali się z wrogością ze strony współwięźniów, nikt im nie pomagał.7.Ludzie z „trupiarni” – trafiali tam chorzy na „pyłagrę”, szkorbut, chorzy psychicznie. Dzielili się na dwie grupę: słabosiłkę – ludzi, którzy mieli jeszcze szanse wrócić do pracy w obozie, dostawali dodatkową porcję żywności. Grupa „aktirowki” dostawała głodowe racje żywnościowe i była właściwie skazana na śmierć.


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Inny świat - streszczenie
2  „Inny świat” – literatura piękna czy literatura faktu?
3  „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego i „Opowiadania” Tadeusza Borowskiego – dwa różne spojrzenia na świat obozów koncentracyjnych



Komentarze: Kategorie więźniów i układy w łagrze

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2018-12-08 17:02:45

do "doskonale" wiadac ze macie malowymagajaca nauczycielke polskiego skoro przeczytanie tak marnego streszczenia i opracowania pozwala ci sie dobrze przygotowac do lekcjo...i jestem tu bardzo obiektywny


2018-12-08 16:32:38

soja: a nie lepiej jakby ktos przeprowadzil jakis wykład ? nie lepiej sie słucha opowiesci z pominieciem szczegołow, ktore nie sa najlepsze? a poza tym jest wiele ksiazek historycznych, ktore opowiadaj wprost to co przeczytamy w 20 lekturach zaledwie w przeciagu 10-20 kartek.


2018-12-07 17:52:47

Jeżeli ktoś uważa, że nie powinniśmy czytać 'Innego świata' bo jest 'mało ciekawy' podkreśla on tym samym swój kretynizm!!! 'problemy ówczesne są już prawie nieaktualne' - brak słów.


2018-12-03 21:34:45

a ja uwazam,ze jesli ktos ma dobre serce i wie co zrobic zeby innych nie skrzywdzic nie musi czytac takich ksiazek, dla mnie osobiscie jest to meczarnia, to tylko swiadczy o tym jak bardzo upadlo społeczenstwo swiata.


2018-11-28 21:31:41

Rany ludzie kłócicie się jak dzieci, wiadomo, że każdy ma swoje racje na ten temat. Rozumiem obie grupy, wiem też o co chodzi Dance, przechodzę przez to samo. Uważam, że ta strona jest bardzo przydatna i zawsze na nią zaglądam, często omawiamy nawet dwie lektury w tygodniu i nie zawsze mam czas przeczytać wszystkiego przy takim nawale pracy. Chciałam jeszcze zaznaczyć, że ten artykuł przydałoby się rozszerzyć (po uprzednim przeczytaniu lektury oczywiście)




Streszczenia książek
Tagi: