Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Część pierwsza
Witebsk – Leningrad – Wołogda

Jest koniec lata 1940 roku. Gustaw, główny bohater utworu i jednocześnie narrator, opowiada o swoim pobycie w więzieniu w Witebsku. Po kilku miesiącach uciążliwego śledztwa został uznany za niemieckiego szpiega i skazany na pięć lat więzienia. W celi zaprzyjaźnia się ze starym Żydem, którego syn jest oficerem Armii Czerwonej. W listopadzie Gustaw wraz z innymi więźniami zostaje przewieziony do Leningradu i umieszczony w „Pieriesyłce”, gdzie czeka na transport do obozu w celi 37.

Pewnego dnia o północy rozpoczyna się wyczytywanie nazwisk. Gustaw wraz z innymi zostaje przeprowadzony do pociągu. W przedziale obserwuje ulubioną grę rozrywkę „urków” (wielokrotnych przestępców): grę w karty o cudze rzeczy. Jako jedyny wysiada na stacji w Wołogdzie i następnego dnia zostaje przewieziony do Jercewa.

Nocne łowy
Obóz w Jercewie został wybudowany przez więźniów, wysadzonych w archangielskim lesie. Po czterech latach stał się centrum kargopolskiego ośrodka przemysłowego. Rządy sprawują tu „urkowie”, którzy stworzyli swoistą „republikę więźniów” i nocami osądzają i mordują więźniów politycznych oraz urządzają łowy na kobiety. Gustaw po przybyciu do obozu dostaje skierowanie do szpitala. Po dwóch tygodniach wraca do baraku i dzięki sprzedanym butom oficerskim, otrzymuje przydział do brygady tragarzy. W nocy jest świadkiem gwałtu, dokonanego przez „urków” z jego brygady na Marusi. Ich przywódca, Kowal, odprowadza następnie dziewczynę do baraku kobiecego. Następnego dnia Marusia zjawia się w ich baraku i spędza noc na pryczy Kowala. Związek ten powoduje rozłam wśród „urków”. Aby zażegnać konflikt, Kowal oddaje dziewczynę swym towarzyszom. Po trzech dniach Marusia opuszcza Jercewo, zgłaszając się dobrowolnie na etap do Ostrownoje.Praca
Dzień po dniu

Więźniowie w Jercewie są budzeni każdego dnia o wpół do szóstej rano. Po porannym apelu udają się do kuchni, gdzie stają przy jednym z trzech kotłów. Przydział ten zależy od wyrobionej przez brygadę normy. O wpół do siódmej jako pierwsze obóz opuszczają brygady „lesorubów”, które muszą przemaszerować kilka kilometrów do miejsca pracy. Praca w lesie uznawana jest za najcięższą. Wśród więźniów częste są przypadki „tufty” – oszustwa, dzięki któremu mogą podnieść wydajność grupy. Natomiast przydział do brygady tragarzy uznawany jest za rodzaj społecznego awansu. Po dwunastu godzinach pracy, więźniowie wracają do obozu, a ich dzienna norma zostaje przekazana do zarządu obozu.


strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Inny świat - streszczenie szczegółowe
2  Łagrowa rzeczywistość w „Innym świecie” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
3  “Obozowe zmory” - głód, choroby, śmierć



Komentarze: Inny świat - streszczenie

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2018-12-11 15:19:47

{at} davoo9 mlehehe..."mi szkoda czasu na czytanie książek[...]zamiast to(?) wolę[...] czytać książki".I nikt nam nie wmówi, że czarne jest czarne, a białe jest białe;] Jeśli chodzi o twierdzenie, że lektury z definicji są nudne... przeczytaliście chociaż jedną, moi państwo? Bo coś mi się nie widzi. Co do samego streszczenia, to bez zastrzeżeń. Zgrabnie, z sensem i przystępnie. Jeszcze tylko nie wiem jak się treści trzyma. Muszę przeczytać samą książkę, bo porównania nie mam. i na koniec {at} bodzionka "dzieci w sieci są anonimowe" i tu się, dziecko, mylisz. ale żeby to wiedzieć trzeba przeczytać to i owo;] fin.


2018-12-10 21:41:19

do ostatniej osoby: nastepnym razem jak bedziesz mial ochote na kims sie wyżyć to znjadz sobie inna formę ,ok?trzeba miec ogromna odwage mowiac takie rzeczy ludziom przez neta-pozazdroscic!


2018-12-10 16:43:23

Streszczenie fajne: spójne i przejrzyste. Zgadzam się ze stwierdzeniem na temat polskiego systemu oświaty, ale akurat książki dotyczące cierpień Polaków w czasie wojny mają coś w końcu na celu. Inna rzecz, ze takie rzeczy czyta się praktycznie przez prawie całe liceum, a więzieniach w czasie drugiej wojny trzeba przeczytać kilka książek.l Efekt jest odwrotny do zamiezonego - uczniowie nie czytają książek, bo tempo jest ZA DUŻE. My, uczniowie, nie traktujemy przecież szkoły jako całego życia.


2018-12-10 15:01:38

~~ są takie książki, które należy przeczytać aby okazać chociaż odrobine szacunku dla tych którzy przeżyli te ciężkie czasy i starali się coś zrobić by odmienić los wielu innych. ~~


2018-12-09 22:54:10

kurcze wielkie dzieki za takie streszczenie, lepszego nigdy na oczy nie widzialem !!!hhehehe.....dzieki




Streszczenia książek
Tagi: