Relacje międzyludzkie i zagadnienia moralne w „Innym świecie” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - plan wypracowania
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
f) Namiastką właściwych relacji międzyludzkich staje się dla skazańców dzień wolny od pracy. Wówczas starają się być wobec siebie grzeczni, uprzejmi, prowadzą ze sobą rozmowy.

2. Zagadnienia moralne:
a) Obóz to świat, w którym kodeks moralny zostaje odwrócony i człowiek zaczyna akceptować rzeczy, które budziły jego sprzeciw w normalnym życiu.

b) Więźniowie szybko przystosowują się do życia w zamknięciu i zaczynają stosować się do praw i zasad, obowiązujących w stosunku do współwięźniów. Skupiając się na własnym przetrwaniu, obojętnieją na ludzką krzywdę, są milczącymi świadkami brutalnych gwałtów, samosądów i dobijania słabszych.

c) Życie w nieludzkich warunkach sprawia, że człowiek zatraca granicę między dobrem a złem. Więźniowie osiągają dno człowieczeństwa, lecz jednocześnie jest to ich sposób na przetrwanie.

d) Obozowa rzeczywistość degradowała człowieka do istoty biologicznej, pozbawionej wszelkich uczuć i zasad etycznych. Wśród więźniów byli również i tacy, którzy podejmowali trud zachowania własnej godności i walkę o własne człowieczeństwo.

Zakończenie
Zastanów się, co autor miał na myśli, pisząc: „Człowiek jest ludzki w ludzkich warunkach. Uważam za upiorny nonsens naszych czasów próby sądzenia go według uczynków, jakich dopuścił się w warunkach nieludzkich”. Czy w ten sposób usprawiedliwiał zachowanie współtowarzyszy niedoli?

Oznacz znajomych, którym może się przydać

strona:   - 1 -  - 2 - 


  Dowiedz się więcej
1  Czas i miejsce akcji w Innym świecie
2  Praca
3  Historia obozu w Jercewie



Komentarze
artykuł / utwór: Relacje międzyludzkie i zagadnienia moralne w „Innym świecie” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - plan wypracowania







    Tagi: