Rozważania o życiu i śmierci na przykładzie „Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - plan wypracowania
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Wstęp
1. Zastanów się nad znaczeniem pojęć: „życie” i „śmierć”. Jaką wartość stanowią one dla każdego człowieka?

2. „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego jako powieść o przetrwaniu (życiu) za wszelką cenę oraz śmierci, będącej dla każdego więźnia obozu pracy przymusowej w Jercewie, synonimem nieuchronności losu.


Rozwinięcie
I Życie w obozie pracy:


1. Jest całkowicie podporządkowane systemowi państwa totalitarnego, który traktuje człowieka przedmiotowo, jako siłę roboczą, utrzymując go poniżej granicy człowieczeństwa.

2. Nadrzędnymi wartościami dla każdego skazańca jest przeżycie za wszelką cenę, nawet kosztem drugiego człowieka oraz zaspokojenie głodu.

3. Obozowa rzeczywistość niszczy relacje międzyludzkie – więźniowie nie ufają sobie, każdy bowiem może okazać się donosicielem. Z czasem zaczynają gardzić współtowarzyszami niedoli i troszczą się wyłącznie o siebie.

4. Życie w nieludzkich warunkach sprawia, że ludzie z upływem dni zaczynają akceptować rzeczy, które wzbudzały ich niechęć na wolności.

5. Życie w obozie podporządkowane jest brutalnym prawom, odartym z zasad moralnych, którym więźniowie są ślepo posłuszni i przyjmują je bez słowa sprzeciwu.

6. Miernikiem wartości człowieka w obozie jest praca.

7. Życie w obozie niszczy psychikę ludzi, czyniąc ich bezwolnymi wobec systemu. Jedynym sposobem na przetrwanie jest przystosowanie się do istniejących warunków.

8. Ludzie stopniowo zatracają granice moralności i najczęściej osiągają dno człowieczeństwa. Tylko nieliczni podejmują walkę o zachowanie resztek ludzkiej godności.

9. Życie w obozie doprowadza człowieka do zezwierzęcenia – zaczyna on dbać przede wszystkim o zaspokojenie podstawowych odruchów biologicznych.

10. Obozowa rzeczywistość niszczy osobowość ludzi. Ci, którzy po latach przebywania w obozie pracy, odzyskują wolność, nie potrafią odnaleźć się w normalnych warunkach.

11. Życie w obozie to niepewność przyszłości – śmierć może przyjść w każdej chwili.

II Śmierć w obozie:
1. Więźniowie żyją w nieustannym lęku przed śmiercią, która w tych nieludzkich warunkach jest elementem ich codzienności.

strona:   - 1 -  - 2 - 


  Dowiedz się więcej
1  Ocalić życie to jeszcze nie wszystko – omów przykłady postaw heroicznych w Innym świecie - plan wypracowania
2  Inny świat - cytaty
3  Inny świat - znaczenie tytułu



Komentarze
artykuł / utwór: Rozważania o życiu i śmierci na przykładzie „Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - plan wypracowania




    Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


    Imię:
    E-mail:
    Tytuł:
    Komentarz:
     





    Tagi: