Inny świat - streszczenie
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Trupiarnia
Po pięciodniowym pobycie w szpitalu, Gustaw zostaje skierowany do Trupiarni. Spotyka tam Dimkę i inżyniera M. Obserwuje wegetację współtowarzyszy, umierających na powolną głodową śmierć i czuje do nich wstręt. Wspólnie z Polakami, którzy razem z nim podjęli głodówkę, obchodzi święta Bożego Narodzenia. Podczas symbolicznej kolacji wigilijnej wysłuchują historii B.

Opowiadanie B.
Po wybuchu wojny sowiecko-niemieckiej B. został przeprowadzony do kancelarii NKWD, gdzie podsunięto mu do podpisania akt oskarżenia o podwójną zdradę Związku Sowieckiego. Kiedy nie zgodził się go podpisać, został zamknięty w izolatorze. Śledztwo trwało wiele tygodni. Po jakimś czasie ponownie wezwano go do siedziby NKWD i ponownie odmówił podpisania oskarżenia, za co został pobity. Siedząc w celi, widział więźniów wyprowadzanych na rozstrzelanie. W sierpniu, na mocy sojuszu sowiecko-polskiego został przewieziony do Drugiej Aleksiejewki. Przetrzymywani tam Polacy zażądali zwolnienia z obozu na mocy amnestii. Wszystkich, z wyjątkiem B., wywieziono do Kruglicy. On natomiast wrócił do Jercewa.

W styczniu stan zdrowia Gustawa pogarsza się. Mężczyzna zaczyna puchnąć i przez całe dnie leży na pryczy. Wspomina swoją rodzinę. W sennych majakach widzi siebie, obserwującego bliskich przez okno. Potem budzi się z płaczem.

Ural 1942
19 stycznia 1941 roku Gustaw, po pożegnaniu z Dimką i Olgą, opuszcza obóz. Dociera do Wołogdy, mając nadzieję, że wkrótce przyłączy się do wojska polskiego. W Swierdłowsku kupuje notes i zaczyna zapisywać swoje obserwacje. Odwiedza rodzinę znajomego z obozu, generała Krugłowowa. Dociera do Kazachstanu i 12 marca zostaje wcielony do dziewiątego pułku artylerii lekkiej. 2 kwietnia, wraz ze swoją dywizją, zostaje ewakuowany do Persji.

Epilog: upadek Paryża
Gustaw wspomina dzień z pobytu w witebskim więzieniu, kiedy oskarżeni dowiedzieli się o upadku Paryża i stracili wszelką nadzieję. W czerwcu 1945 roku, w Rzymie, ponownie spotyka mężczyznę, który przed laty przekazał im tę wiadomość. Znajomy opowiada mu swoje obozowe dzieje. W obozie został zmuszony do dokonania wyboru między własnym życiem a złożeniem donosu na czterech Niemców. Wówczas wybrał swoje dobro. Przez wiele lat szukał kogoś, kto przeżył sowiecki obóz, aby usłyszeć jedno słowo: rozumiem. Gustaw wysłuchuje go w milczeniu, lecz nie wypowiada oczekiwanego słowa. Mężczyzna wychodzi z pokoju.

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 - 


  Dowiedz się więcej
1  Grudziński wobec “obozowej moralności”
2  Inny świat - streszczenie szczegółowe
3  Tu otwierał się inny, odrębny świat... Wyjaśnij sens motta Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - plan wypracowania



Komentarze
artykuł / utwór: Inny świat - streszczenie


  • z doświadczenia wiem, że nawet jak już się znajdzie czas na przeczytanie lektury, to na napisanie sprawdzianu dobrze i tak jest to za mało. czasami lepiej przeczytać szczegółowe streszczenie niż książkę, bo jest łatwiejsze do zrozumienia, a pytania są takie, że jak tak dalej pójdzie to będziemy musieli uczyć się książek na pamięć.
    marta ()

  • Brat mojej babci, Jakub do dzisiaj się nie odnalazł..ale Ignac wyrwal sie sowieta i dotarł pod Monte Casino..po latach odnaleziony przez Babcie w Angli...opowiedział jak okrutna była niewola u sowietów...czytajac ,,inny świat''wyobrażałam sobie Jakuba i Ignaca
    izabela ()

  • Uważam, że "Inny świat" jest lekturą na pewno wartościową. Ale właśnie pośpiech na lekcjach w omawianiu, goniące terminy przeczytania itp to wszystko nas zniechęca. I zniechęciło także mnie. Mimo, że zawsze interesowała mnie obozowa literatura, to "Inny świat" i "Zdążyć przed Panem Bogiem" przeczytałam z.. męką. Nie wiem gdzie leży problem. Wg mnie oświata powinna też docenić nie tylko zawsze KSIĄŻKI, które niektórym sprawiają jednak trudność, ale warto może zauważyć inne dzieła. Np "Pianista". Film. Coś innego. I osobiście uważam, że więcej wniesie taki film w życie i postrzeganie owych czasów przeciętnego ucznia niż ww książki. Sądzę też, że powinno się bardziej docenić właśnie świeże materiały na owy temat, które zostały stworzone też z perspektywy czasu i mogą nawet być bardziej obiektywne. Ale to już moje subiektywne zdanie.
    Ewa ()

  • Każdy ma swój moment i swoją miarę, każdy musi dorosnąć do tego czasu, czasu bolesnego uświadomienia, nie możemy przed tym uciec. "Kto nie zna historii jest skazany na jej powtarzanie."
    Aga ()

  • Książka świetna i obowiązkowa do przeczytania! Ale streszczenie przydaje się przed sprawdzianem, gdy musimy przypomnieć sobie cała fabułe i bohaterów ;)
    Karla ()

  • Nie lubię książek nie lubię lektur nie muszę czytać książki, żeby poznać jak ludzie kiedyś cierpieli mogę pooglądać film jakiś albo coś streszczenia byle zdać maturę i tyle :D i możecie mnie obrażać przeczytałam streszczenie szczegółowe ale streszczenie :D ;p i tyle wole się matematyki pouczyć:D
    Ktoś ()

  • Wg mnie ksiązka ciekawa. lecz jeśli mam w ciągu 2 tygodni przerobić 2 lektury i 4 wiersze, to w jakim momencie mam ją przeczytać? kończę teraz szkoła (matura) i szczerze nie mam czasu ale mam za to chęci przeczytać tą książkę. Co do opisu gwałtu... jeśli Cię to Marto pprzeraża nie dotykaj książek j.Mastertoon'a
    Skaza ()

  • Kolejna wojenna lektura. Ile mozna. Rozumiem uswiadamianie mlodziezy, ale nie poswiecanie polowy semestru na omamianie ksiazek o obozach koncentracyjnych...
    klaudia (klaudia)

  • Ja uważam, że czytanie popłaca. Również tych książek, które są nie ciekawe. Dopiero, gdy wyrobimy sobie gust i poznamy klasykę, możemy wybrzydzać. Ale zgadzam się też, że szkoła zniechęca. Lektury są niestety nudne, często nie ma czasu by je czytać(jak się nie jest w klasie humanistycznej, to poświęca się czas innym przedmiotom), a najbardziej odstrasza omawianie: wg schematów, skupiające się na rzeczach, których uczeń nie dostzrega, więc musi je wkuć.
    Marta (marta.foremka {at} gmail.com)



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: