Inny świat - streszczenie
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Ręka w ogniu
Obozy pracy przymusowej opierały się na dwóch zasadach: gospodarczym wyeksploatowaniu więźniów i ich całkowitym przeobrażeniu. Człowiek, udręczony przesłuchaniami i torturami, zaczynał wierzyć w swoje przestępstwo, którego w rzeczywistości nie popełnił i podpisywał odpowiednio przygotowany akt oskarżenia. Potem trafiał do obozu, który uczył go nienawiści i pogardy dla współwięźniów.

Pewnego dnia do brygady Gustawa zostaje przydzielony Michaił Aleksiejew Kostylew, który po dwóch latach pobytu w obozie, uświadomił sobie, że został oszukany podczas śledztwa. Kostylew, wychowany przez rodziców w ślepej wierze w komunizm, z polecenia partii rozpoczął naukę w Akademii Morskiej we Władywostoku. Tam zaczął czytać dzieła francuskich pisarzy, które zmieniły jego pogląd na życie w Zachodniej Europie. Zrozumiał, że ukrywano przed nim „całą prawdę” i odizolował się od partii. Po donosie, złożonym przez jednego z kolegów, był przesłuchiwany i bity. W końcu uwierzył, że chciał obalić ustrój Związku Sowieckiego przy pomocy obcych mocarstw.

W 1939 roku został skazany na dziesięć lat i przewieziony do obozu w Mostowicy, gdzie zyskał ogromny szacunek współtowarzyszy, którym chętnie pomagał. Po jakimś czasie skierowano go do pracy w lesie, załamał się psychicznie i zapomniał o litości dla innych. W marcu 1941 roku został przeniesiony do Jercewa i przydzielony do brygady tragarzy, do której miał dołączyć po zagojeniu rany na ręce. Pewnej nocy Gustaw widzi, jak Kostylew wkłada chorą rękę do ognia. Student wyznaje mu, że dzięki samookaleczeniu dostaje zwolnienie od pracy i może poświęcić czas na czytanie książek.

Wkrótce dowiaduje się, że w maju do obozu ma przyjechać na widzenie jego matka. W kwietniu jego nazwisko figuruje na liście etapu na Kołymę. Gustaw udaje się do naczelnika obozu, by ofiarować się za Miszę na etap, lecz jego prośba zostaje odrzucona. Następnego dnia dowiaduje się, że przyjaciel oblał się w łaźni wrzątkiem i leży w szpitalu. Kostylew umarł 15 kwietnia, nie odzyskując przytomności. Jego matka, nie powiadomiona o śmierci młodzieńca, zjawiła się w Jercewie w pierwszych dniach maja i płacząc, odebrała pamiątki po synu.

Dom Swidanij
Obok wartowni wybudowano „dom swidanij” – skrzydło baraku, w którym więźniowie mogli raz w roku widywać się z krewnymi. Na widzenia wchodzili skazańcy po odpowiednich przygotowaniach – mieli na sobie czyste ubrania, byli wykąpani i obcięci przez fryzjera. Każda wizyta stawała się ważnym wydarzeniem w życiu obozu. Wszyscy cieszyli się szczęściem współtowarzyszy. Pewnego dnia jeden z więźniów otrzymał list z wiadomością o narodzinach dziecka, poczętego podczas widzenia, co ucieszyło jego współwięźniów.

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 - 


  Dowiedz się więcej
1  „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego jako opis państwa totalitarnego
2  “Obozowe zmory” - głód, choroby, śmierć
3  Czas i miejsce akcji w Innym świecie



Komentarze
artykuł / utwór: Inny świat - streszczenie


  • z doświadczenia wiem, że nawet jak już się znajdzie czas na przeczytanie lektury, to na napisanie sprawdzianu dobrze i tak jest to za mało. czasami lepiej przeczytać szczegółowe streszczenie niż książkę, bo jest łatwiejsze do zrozumienia, a pytania są takie, że jak tak dalej pójdzie to będziemy musieli uczyć się książek na pamięć.
    marta ()

  • Brat mojej babci, Jakub do dzisiaj się nie odnalazł..ale Ignac wyrwal sie sowieta i dotarł pod Monte Casino..po latach odnaleziony przez Babcie w Angli...opowiedział jak okrutna była niewola u sowietów...czytajac ,,inny świat''wyobrażałam sobie Jakuba i Ignaca
    izabela ()

  • Uważam, że "Inny świat" jest lekturą na pewno wartościową. Ale właśnie pośpiech na lekcjach w omawianiu, goniące terminy przeczytania itp to wszystko nas zniechęca. I zniechęciło także mnie. Mimo, że zawsze interesowała mnie obozowa literatura, to "Inny świat" i "Zdążyć przed Panem Bogiem" przeczytałam z.. męką. Nie wiem gdzie leży problem. Wg mnie oświata powinna też docenić nie tylko zawsze KSIĄŻKI, które niektórym sprawiają jednak trudność, ale warto może zauważyć inne dzieła. Np "Pianista". Film. Coś innego. I osobiście uważam, że więcej wniesie taki film w życie i postrzeganie owych czasów przeciętnego ucznia niż ww książki. Sądzę też, że powinno się bardziej docenić właśnie świeże materiały na owy temat, które zostały stworzone też z perspektywy czasu i mogą nawet być bardziej obiektywne. Ale to już moje subiektywne zdanie.
    Ewa ()

  • Każdy ma swój moment i swoją miarę, każdy musi dorosnąć do tego czasu, czasu bolesnego uświadomienia, nie możemy przed tym uciec. "Kto nie zna historii jest skazany na jej powtarzanie."
    Aga ()

  • Książka świetna i obowiązkowa do przeczytania! Ale streszczenie przydaje się przed sprawdzianem, gdy musimy przypomnieć sobie cała fabułe i bohaterów ;)
    Karla ()

  • Nie lubię książek nie lubię lektur nie muszę czytać książki, żeby poznać jak ludzie kiedyś cierpieli mogę pooglądać film jakiś albo coś streszczenia byle zdać maturę i tyle :D i możecie mnie obrażać przeczytałam streszczenie szczegółowe ale streszczenie :D ;p i tyle wole się matematyki pouczyć:D
    Ktoś ()

  • Wg mnie ksiązka ciekawa. lecz jeśli mam w ciągu 2 tygodni przerobić 2 lektury i 4 wiersze, to w jakim momencie mam ją przeczytać? kończę teraz szkoła (matura) i szczerze nie mam czasu ale mam za to chęci przeczytać tą książkę. Co do opisu gwałtu... jeśli Cię to Marto pprzeraża nie dotykaj książek j.Mastertoon'a
    Skaza ()

  • Kolejna wojenna lektura. Ile mozna. Rozumiem uswiadamianie mlodziezy, ale nie poswiecanie polowy semestru na omamianie ksiazek o obozach koncentracyjnych...
    klaudia (klaudia)

  • Ja uważam, że czytanie popłaca. Również tych książek, które są nie ciekawe. Dopiero, gdy wyrobimy sobie gust i poznamy klasykę, możemy wybrzydzać. Ale zgadzam się też, że szkoła zniechęca. Lektury są niestety nudne, często nie ma czasu by je czytać(jak się nie jest w klasie humanistycznej, to poświęca się czas innym przedmiotom), a najbardziej odstrasza omawianie: wg schematów, skupiające się na rzeczach, których uczeń nie dostzrega, więc musi je wkuć.
    Marta (marta.foremka {at} gmail.com)





Tagi: